Oldal kiválasztása

Kellő alapossággal és elhivatottsággal lehet felelős döntést hozni

Interjú Bíró Attilával, a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. vezérigazgatójával

„A fizika erősíti a logikát és az ítélőképességet.” Rolf-Dieter Heuer

Bíró Attila okleveles fizikusként végzett 1993-ban Szegeden. Karrierjét a General Electric Lighting-nál kezdte fejlesztő mérnökként. Budapesten és Clevelandben fényforrásfejlesztésen és gyártáson dolgozott, részt vett az Edison Engineering Programban. 1997-ben a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft.-hez szerződött, ahol előbb a logisztikáért, majd a beszerzésért és kereskedelemért felelős igazgatói pozíciót töltötte be. 2003-tól kelet-közép-európai beszerzési vezető, 2006-tól a Knorr-Bremse Haszongépjármű Üzletágának beszerzési alelnöke Münchenben. 2010-től a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. operációs igazgatója, 2015-től pedig vezérigazgatója.

A sikeres és elismert vállalatvezetővel kötetlenül beszélgettünk.

  Az általános iskolás Bíró Attila mit válaszolt arra a kérdésre, mi leszel, ha nagy leszel?

Akkoriban orvos szerettem volna lenni. És tengerész is. 1983-ban fejeztem be az általános iskolát, az akkori világban kevés vonzó minta volt egy kamasz előtt. 

  Miért a fizikus szakra esett a választása?

Mindig is a természettudományos tantárgyak érdekeltek, azt próbáltam megérteni, milyen rendszer alapján működik a világ, és erre a fizika törvényei adtak logikus, egyértelmű választ.

  Ez irányú képzettsége mennyiben segíti a jelenlegi munkáját?

Nem közvetlenül, mivel a fizika ismerete közvetlenül a mérnökök munkáját segíti és én ilyen feladatokat személyesen nem látok el, de természetesen segít megérteni, átlátni a műszaki vonatkozású, napi megoldandó feladatokat, ha ezekben kérik ki a véleményemet.

  A Knorr-Bremse-nél komoly karrierutat futott be, több területet is megismert. Miben látja ennek előnyét?

Egy vállalatnál a különböző osztályokon dolgozó munkatársak elsősorban a saját területüket és az azzal kapcsolatban felmerülő problémákat ismerik a legjobban. Minél több területről szerez tapasztalatot valaki, annál nagyobb rálátása lesz a cég teljes működésére és ezáltal tud jó döntéseket hozni, jól együttműködni a társosztályokkal. Én az elmúlt 20 évben voltam értékesítési vezető, beszerzési alelnök, gyárépítési projekt vezetője és operatív igazgató is. Ennek köszönhetően sok olyan probléma és annak megoldása ismert számomra, ami megoldásában segítségért fordulnak hozzám.

  A vezérigazgatói kinevezése után milyen új vezetői irányelveket határozott meg magának?

A döntéseket emelném ki elsősorban, mert ezeknek van talán a legnagyobb jelentősége. Egyrészt gyors és egyértelmű vezetői döntéshozatalt várok el a vezetőségtől és magamtól is, mert ez nagyban megkönnyíti és felgyorsítja a folyamatokat egy multinacionális cégnél, ahol mindig többkörös jóváhagyásokat követően születik döntés. Másrészt a munkatársakat is felelősségteljes döntéshozatalra ösztönzöm, ami annyit jelent, hogy a saját munka- és hatáskörükben merjenek döntéseket hozni és vállalják fel a következményeiket. Vallom, hogy aki kellő alapossággal és elhivatottsággal végzi a munkáját, az képes döntést hozni és felvállalni azt.

  Egy munkaerő toborzási rendezvényen Ön állna a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. kiállítási standjánál. Mit mondana el a vállalatról az érdeklődő fiataloknak?

Mi a jövő kamionjait alkotjuk és a jövő közlekedését formáljuk, együtt. Együtt munkatársainkkal, beszállítóinkkal, partnereinkkel, vevőinkkel. Aki csatlakozik hozzánk, az ennek a részese lesz, akár mérnökként, akár folyamatfejlesztőként, akár pénzügyesként vagy operátorként. Ennek a munkának a kiválóságára támaszkodik minden közlekedésben részt vevő szereplő, a buszvezető, mikor figyelmezteti a rendszer, ha a holtterében egy biciklis van, a kamionos, amikor bekapcsol a vészféke az autópályán, a kamiont előző személyautó sofőrje, aki biztos benne, hogy a többtonnás jármű a sávjában marad, vagy az érdeklődő, amikor egy demonstráción meglátja, hogy az önvezető kamion 3 cm pontossággal tolat rá a rámpára a rakodáshoz.

A Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. ezeket a termékeket gyártja és fejleszti egy piacvezető haszonjármű fékrendszereket és vezetéstámogató rendszereket gyártó cégcsoport magyarországi leányvállalataként Kecskeméten és Budapesten, már több mint 30 éve. Ehhez a tevékenységhez tudnak csatlakozni a www.joinus.hu oldalon.

  Egy egyetemistáknak kiírt innovációs verseny népszerűsítésére kérik fel. Mi lenne az a három gondolat, amit ennek apropóján kiemelne?

Az innováció olyan, mintha valaki egy másfajta szemüvegen keresztül nézne egy adott problémára, amire előtte mindenki csak egyféleképpen tudott tekinteni.  Az innováció által valami könnyebb, gyorsabb, egyszerűbb lesz. Az innováció a folyamatos fejlődés, amint megvalósul, onnantól kezdve lassan az lesz a régi, amire egy jobb megoldás kell, egy innováció.

  Ön szerint mik az ismérvei egy modern gyárnak?

Egy modern gyárnak nem csak a kialakítása, a berendezései kell, hogy modernek legyenek, hanem a működése is. Egy modern gyárban az információ gyors és pontos rendelkezésre állása elengedhetetlen, fontos, hogy erre legyen egy kialakított, jól működő rendszer, ami alapján a döntések születnek.

  Melyik ötletére a legbüszkébb?

Az egyetem befejezését követően a GE Lighting-nál kezdtem el fejlesztőként dolgozni. Az első két évben három szabadalmat sikerült bejegyeztetni az Amerikai Szabadalmi Hivatalnál a kompakt fénycsöveket illetően, amelyek azonnal gyártásba is kerültek – ezekre ma is büszke vagyok.

1997-ben a Knorr-Bremse-hez kerülve, a kelet-közép-európai, ezen belül is a magyar beszállítóbázis felépítésére fordított időt és pénzt tartom az egyik legfontosabb ötletnek. Amikor ezt a döntést meghoztuk, akkor ez nagyon nehezen volt alátámasztható számokkal. Az elmúlt 20 év viszont alaposan rácáfolt erre, a befektetés sokszorosan megtérült.

  Hogyan néz ki egy átlagos napja?

Szeretek az elsők közt érkezni az irodába. A napot a megelőző nap számainak (értékesítés, gyártás, készlet) és a vevői visszajelzések áttekintésével kezdem felsővezető kollégáimmal együtt. Ezt követően a gyártó és logisztikai terület bejárása jön, különös tekintettel azon gyártósorokra, ahol esetleg problémáink lehetnek. Napközben megbeszélések követik egymást, hol a közvetlen kollégák kérik a támogatásomat megoldások keresésében, hol a központtal egyeztetjük a terveink kivitelezését. A munkanap átlagosan 18-19 óra körül ér véget, ezt követően hazatérek a családomhoz és az estéket velük töltöm.

  Mivel tölti szívesen a szabadidejét?

Mivel ebből akad a legkevesebb, ezért ezt a családommal és 5 kutyánkkal töltöm legszívesebben.

  A Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. tavaly ünnepelte harmincéves évfordulóját. Mely mérföldköveket emelné ki?

Számos mérföldkövet tudnék kiemelni az elmúlt 30 évből, most mégis az Új Gyár építését említeném, mert egy gyártócég történetében ilyen talán csak egyszer történik meg. 2013-ban építettük a jelenlegi gyárunkat, ahova 2014-ben költöztünk át. Nagyon összetett feladat volt, amiből a vállalat minden osztálya kivette a részét és ennek köszönhetően sikeresen zárult.

  A Knorr-Bremse magyarországi kutatás-fejlesztési tevékenysége szintén 2020-ban jubilált, huszonöt éves évfordulóját ünnepelte. Ez idő alatt hány szabadalmat jegyeztettek be és ezek közül melyeket emelné ki?

Közel 300 szabadalmat nyújtottunk be ez idáig. Talán a Roll Stability rendszerünket említeném, ami a világon egyedülálló és forradalmi volt a maga nemében, és mára már több százezret legyártottunk ebből. Ez a rendszer akadályozza meg, hogy a pótkocsi felboruljon kanyarodáskor, magával rántva a vontatót. Sok súlyos baleset és az autópályákon feltorlódott végeláthatatlan kocsisor kerülhető el ezáltal.

  Milyen fontosabb beruházásokat valósítottak meg az elmúlt években?

2020-ban egy új gyártósor beruházást kezdtünk meg, ami az idén zárul majd le, így tovább bővül a termékportfóliónk. Ennek a fejlesztésnek köszönhetjük az Év Beszállítója 2021 díjat, ami a magyarországi autóipar elismerése.

  Hol látja a vállalatot tíz év múlva?

Remélem ugyanitt, esetleg még pár új csarnokkal kibővülve, az ország egyik legmodernebb gyártó cégeként, egyedülálló technológiával.

  A Knorr-Bremse Kft. aktívan részt vesz Kecskemét város életében. Miben nyilvánul meg a társadalmi szerepvállalásuk?

Az elmúlt négy évben évi 15-17 millió forinttal támogattunk főként helyi iskolákat egy vállalati, úgynevezett Local Care programon keresztül. Ennek elengedhetetlen része a munkatársak önkéntes munkája. Ezen kívül támogatjuk a kulturális életet, többek között a Tavaszi Fesztivált és a Bozsó Gyűjteményt valamint a rendőrség közlekedésbiztonsági programját is.

  Hogyan valósítják meg munkatársaik elköteleződését?

Túl a kedvező munkáltatói juttatásokon van nálunk egy közvetlen, támogató légkör, a munkatársak megvalósíthatják ötleteiket, a csapatok számíthatnak egymásra és más osztályok felelősségteljes munkájára. Nagyon erős nálunk a csapatmunka. Vállalatunk egyik alapértéke az elhivatottság, ezért olyanokkal dolgozunk együtt, akik tudnak ezzel azonosulni.

Fotók: Banczik Róbert

Így kezdhetünk neki akár negyedakkora hiteltörlesztővel a lakásfelújításnak

2021 tavasz