Hogyan lesz egy brand trend?

Avagy egy brand trend-teremtő útja

Loboda Vivien Employer branding tanácsadó írása

Fotó: Szecskó Rita

 „Álmodtam, vagy igaz talán?”– így szól a híres OMEGA sláger. Ugyan a dalszöveg szerint e mondat a Gyöngyhajú lányról” íródott, mégis találónak érzem e dalrészletet témánkhoz kapcsolódóan is. Ugyanis ha belegondolunk, bármely márka (avagy brand) szabad szemmel nem látható, fizikálisan nem értelmezhető fogalom. Hasonlóan működik, akár egy álomkép. Megmagyarázhatatlan, ugyanakkor mégis valóságosnak hat, szuggesztív, valamint érzelmeket vált(hat) ki. A márka egy olyan elvont, emberi agy által kreált szülemény, mely a megfelelő márkastratégia megalkotásával és folytonos ápolásával egy egységes képet hoz létre az emberek, azaz a fogyasztók fejében.

Most tegyük azt, hogy gondolunk magunkban egy brand-re. Nagy valószínűséggel egy olyan óriás márka jut eszünkbe, mint a Google, a Facebook vagy akár az Adidas, Coca-Cola stb. Szinte biztos, hogy a gondolattal párhuzamosan, automatikusan megjelenik lelki szemeink előtt a vállalati logó, egy jelenleg vagy korábban futó reklámkampány, illetve maga a cég nevével fémjelzett termék / szolgáltatás. És mitől válnak ezek a brand-ek sikeressé? Azzal, hogy nem pusztán csak felidézzük őket, hanem egy-egy érzést / emléket / vágyat is társítunk hozzájuk.

Itt jön a képbe a címben feltett kérdés, azaz „Hogyan lesz egy brand trend?”. A ‘hogyan’-ra a válasz úgy hangzik, hogy sikeres márkaépítéssel. Ugyanis egy márka akkor éri el érettségének (és profittermelésének) maximumát, amikor képes trendet teremteni, azaz fogyasztói igényeket alakítani. Amikor egy márka nemcsak az aktuális divatot követi le, hanem diktálja azt. Elég csak arra gondolni, mikor az Apple piacra dobja legújabb iPhone modelljét, és kígyózó sorok állnak a márkaboltok előtt megérkezésének első pillanatától fogva.

Egyrészről elmondható, hogy óriási verseny áll fenn a piaci szereplők között és a piac telítettsége miatt nehéz betörni és élvonalbeli szereplővé válni egy vadonatúj brand-del vagy egy márkafrissítéssel. Ugyanakkor jelen korunk pont erre cáfol rá azzal, hogy számos piaci átrendeződésnek lehetünk tanúi akár lokális vagy globális szinten is. Mindezek arra mutatnak, hogy egy jó ötlettel, kidolgozott üzleti stratégiával, erős kommunikációs háttértámogatással a határ már csak a csillagos ég. És mint tudjuk, az álmok éjszaka, a csillagos ég alatt születnek, és másnap igazzá válnak, ha igazán hiszünk bennük.

Átalakul a szakképzés

részletek >

Új Széchenyi Kártya hitelkonstrukció az agráriumnak

részletek >