Távolságok legyőzése

INTERJÚ HALÁSZ ISTVÁNNAL, A VONALVEZETŐ KFT. TULAJDONOS-ÜGYVEZETŐJÉVEL

Halász István

tulajdonos-ügyvezető okleveles építőmérnök, vezető tervezői jogosultságokkal rendelkezik. Budapesten, a Műegyetemen végzett az Építőmérnöki karon, út- és vasútépítési, valamint várostervezési szakirányokon. Az egyetem után egy budapesti és egy vidéki tervező irodánál dolgozott, tevékenykedett építőipari kivitelezési területen, majd 2005-ben megalapította a VONALVEZETŐ Kft-t. 42 éves, nős és két gyermek édesapja.

A VONALVEZETŐ Kft. idén ünnepli 15 éves jubileumát. Milyen indíttatással alakult meg a cég 2005-ben? Halász István ügyvezető így válaszolt: három dolog vezérelt, elsősorban a mérnöki elhivatottság, másodsorban a hatékony munka és szabadság iránti vágy, aminek megvalósításához úgy éreztem, a legjobb keretet a vállalkozási forma nyújtja. Harmadsorban egy belső, lelki indíttatás is befolyásolt, ami igazából gyermekkoromban gyökeredzik. Mindig lenyűgözött a közlekedéstervezés, az úthálózatok fejlesztése, ami emberek jelenét és jövőjét képes befolyásolni. Én is ezen az úton képzeltem el magamat. Döntésemben, hogy ténylegesen belevágjak a VONALVEZETŐ Kft. alapításába, fontos szerepet játszott az akkori kedvező gazdasági környezet, valamint édesapám sikeres vállalkozási példája.

Mi a VONALVEZETŐ Kft. küldetése és milyen értékek mentén végzik a tevékenységüket?

– Küldetésünk, hogy segítséget nyújtsunk az emberek illetve a közösségek számára a távolságok legyőzésében, valamint az, hogy minél kényelmesebben és gyorsabban jussanak el egyik pontból a másikba. Az értékeink elsősorban belülről fakadnak. A „vonalvezetők” egy olyan közösséget alkotnak, ahol mindenki jól érzi magát, és úgy vesz részt a közös alkotásban, hogy közben önállóan is értéket hoz létre. Nekem ez nagyon fontos volt a kezdetektől fogva, és ezért úgy építettem fel a mérnöki csapatomat, hogy ne egy tervező gyár legyünk, hanem egy gondolkodó, alkotó közösség. Hiszem, hogy így tudjuk méltó módon képviselni a szakmánkat és a munkáinkat valamint kihozni magunkból a legjobbat. Az elgondolás eredménye pedig a külső értékekben tud megnyilvánulni, a magas színvonalú tervszolgáltatás nyújtásában.

Mik voltak a fontosabb mérföldkövek az elmúlt másfél évtized alatt?

– Az elmúlt 15 év lépcsőzetesen épült fel. A céget a fokozatosság jellemezte, nem voltak hirtelen kiugrások, nagy mérföldkövek, de természetesen vannak említésre méltó állomások. A VONALVEZETŐ Kft. 2005-ben édesapám építőipari cégcsoportján belül kezdte meg működését. A cégen belül egymagam kezdtem el a tervezői munkát, egyedül csináltam mindent, majd lépésről lépésre bővültünk mind létszám, mind volumen tekintetében. A külső piacokhoz igazodtunk, figyeltük, mikor, mire van igény. A munkáink mennyisége szépen gyarapodott, a cégcsoporton belül nagy ipari beruházásokhoz terveztünk utakat. A 2006-2007-es években, amikor éppen növekedő pályára léptünk, hirtelen elkezdett összeomlani az építési piac. Így 2008 tájékán új területeket kezdtünk el keresni. Nyitottunk az önkormányzatok és a cégcsoporton kívüli magánberuházók felé. Ekkor tapasztaltuk meg azt, hogy kis cégként ez nem is olyan egyszerű. Viszont bennünk volt a bizonyítási vágy, ami azt jelentette, ha elnyertünk egy munkát, azt mindig magas színvonalon oldottuk meg. Így az ipari utak tervezésétől áttértünk a közutak tervezéséhez. Később abbamaradtak a közúti beruházások is, és ismét azzal kellett foglalkoznunk, hogy mit kínál az építési piac. Ekkor a szennyvízelvezetés és az ivóvízhálózat tervezése irányába fordultunk, és bedolgoztunk forgalomtechnikai tervek készítésébe. Ahogy a válság kezdett lecsengeni, sikerült újra visszatalálnunk a közutak tervezéséhez is, önkormányzatok és magánberuházók számára. Elkezdtek az ipari parkok is fejlődni, melyek újabb lehetőségeket kínáltak számunkra. Emellett indultunk állami közbeszerzéseken is, ahol megbízásokat nyertünk állami utak építési és felújítási terveinek elkészítésére.

Hol áll 2020-ban a VONALVEZETŐ?

– Jelenleg 10 fővel dolgozunk. Árbevételünk a válságot követően folyamatosan növekszik. Eljutottunk oda, hogy egyre több megrendelést kapunk generáltervezésre, melyben már részt vesz a közlekedéstervező csoportunk mellett új közmű-infrastruktúra tervező csapatunk is, illetve szükség esetén a jól működő szaktervezői partnerhálózatunk, amit magunk mögött tudhatunk. Büszke vagyok arra is, hogy egy saját, tavaly kibővített, 200 nm-es belvárosi irodában végezhetjük alkotó tevékenységünket.

Kecskemét, Szélmalom Csárda csomópontnál lévő körforgalom

 

Mely munkákra a legbüszkébb?

– Nagyon nehéz választanom, hiszen eddig mintegy 500 projektet valósítottunk meg a kisebb munkáktól a hatalmas beruházásokig. Minden megbízást maximális odafigyeléssel oldunk meg, bármekkora volument is képvisel. Különösen büszkék vagyunk a terveink alapján saját városunkban, Kecskeméten megvalósult létesítményekre. Az elmúlt években készült el többek között az 5-ös út, déli iparterület fejlesztése, a Szélmalom Csárda csomópontnál lévő körforgalom, az Arborétumnál található körforgalom, vagy a Csalánosi Csárda új kanyarodósávos csomópontja és parkolója. Kezdetektől célunk volt, hogy országszerte is vállaljunk munkákat, hogy más régiókban, városokban is legyenek tapasztalataink. Ennek köszönhetően többek között Budapesten, Egerben, Szolnokon, Tatabányán, Székesfehérváron, Gödöllőn, Szentendrén, Kiskunfélegyházán és Kiskunhalason terveztünk közutakat.

Miben látja a cég továbbfejlődését?

– Sikerült egy nagyon jó kis csapatot létrehoznunk, amit szeretnék megőrizni és tovább bővíteni. Nagyon fontos, hogy nem rövid távon gondolkodunk, hanem hosszú távra rendezkedtünk be. Oda kell figyelnünk, hogy minden munkatársunk jól érezze magát, ne daráljon be bennünket a munka. Szeretnénk az elmúlt 15 évhez hasonlóan egy átgondolt növekedési pályán tartani a céget. Szeretnénk még fejlődni, a komplex feladatvállalási volumenünket növelni. Az ország számos pontján több évtizedre szóló lehetőséget látunk. A városiasodás, a környezettudatosság és az ez által jelentkező közlekedési problémák megoldásához szükség lehet ránk. Nekünk, mérnököknek pedig haladnunk kell a korral, ha szükséges, új szemléletet kell elsajátítanunk. Szakmailag fel kell karolnunk a belvárosok átalakítására, a gépjármű forgalom csillapítására irányuló törekvéseket, a közösségi és kerékpáros közlekedés térhódítását.

Milyen munkákat valósítanak meg az elkövetkezendő időszakban?

– Január első munkanapja óta teljes kapacitással dolgozunk. A tavalyi évben Kiskun-
félegyházán egy új ipari park teljes infrastruktúráját terveztük meg, az idén pedig egész évben a műszaki ellenőrzését végezzük. Visszatérő megrendelőinkkel éves szerződéseket kötünk, többek között Kiskunhalas, Herceghalom, Gödöllő önkormányzataival. Benne vagyunk egy Baranya megyei, 29 km-es nagy közúti beruházás tervezésében, és megbízást nyertünk egy Tolna megyei 4 km-es és egy Bács-Kiskun megyei 3 km-es állami útszakasz tervezésére vonatkozóan is. Ezen kívül az ország több pontján új csomópontokat, ipari és kereskedelmi kiszolgálóutakat, valamint benzinkutakat tervezünk önkormányzati- és magánberuházások keretében.

| CÉGÜNKRŐL

A VONALVEZETŐ Kft. főbb tevékenysége közlekedési hálózatok, létesítmények valamint rendszerek tervezése. Munkáik közé elsősorban közutak, vasutak, közlekedési és közúti csomópontok, kerékpárutak, gyalogutak, parkolók és gazdasági utak tervezése tartoznak. Ezen felül speciális területekkel is foglalkoznak, közúti forgalomtechnikai és forgalomkorlátozási tervek készítésével. Szakterületük közé tartozik még a közlekedési létesítményekkel összefüggő csapadékvíz-elvezetés, vízrendezés tervezése. Közlekedési beruházásokhoz gyakran nyújtanak komplex szolgáltatást, ami magában foglalja a mérnöki tervezést, valamint valamennyi felmerülő szakági tervezői munka összefogását. Műszaki ellenőri feladatok ellátására is vállalkoznak, ami azt jelenti, hogy végigkísérik az adott közlekedési létesítmény létrehozását az ötlettől kezdve egészen a megvalósítás utolsó pillanatáig.